Op 10 december lanceren de provincies hun nieuwe gratis logiesboek Logeren in Vlaanderen Vakantieland 2015 én een nieuwe website. Om dat te vieren organiseert het samenwerkingsverband - een initiatief van de Vlaamse provincies, Horeca Vlaanderen, de Vlaamse Federatie voor Hoeve- en Plattelandstoerisme en de uitbaters-leden - in de stations van Antwerpen, Brugge, Gent, Hasselt en Leuven ‘het Grootste Ontbijt van Vlaanderen’. Logeren in Vlaanderen Vakantieland betekent in de watten gelegd worden en heerlijk ontbijten met allerlei lekkers uit de streek. Ook Radio 2, de Grootste Familie van Vlaanderen, is van de partij.  

Logeren in Vlaanderen in de lift

Op vakantie in eigen land? Altijd een goed idee. Logeren in Vlaanderen zit in de lift.  In de eerste 8 maanden van het jaar noteerden de Vlaamse logiesuitbaters maar liefst 7% meer of 570.000 extra overnachtingen door landgenoten (voorlopige cijfers). Méér overnachtingen betekent méér omzet voor de logiessector.

Economische motor

De promotiewerking van Logeren in Vlaanderen Vakantieland was in 2013 een belangrijke trigger voor het boeken van vakantie in Vlaanderen. De marketingacties leidden tot  niet minder dan 97.169 boekingen in totaal. De hierdoor gerealiseerde bruto-omzet (incl. btw) of het macro-effect van de boekingen bedroeg 47.590.801 euro.  

Unieke publiek-private samenwerking met Vlaamse provincies

Dit is goed nieuws voor de Vlaamse provincies en vzw Logeren in Vlaanderen, die instaan voor de promotie van het logies in Vlaanderen onder de noemer ‘Logeren in Vlaanderen Vakantieland’. Sinds de taakverdeling in 2012 tussen overheden in Vlaanderen (de ‘interne staatshervorming’) zijn de Vlaamse provincies bevoegd voor de toeristische promotie in Vlaanderen en het agentschap Toerisme Vlaanderen voor de promotie in het buitenland.

Via Logeren in Vlaanderen investeren de Vlaamse provincies jaarlijks in totaal meer dan 1,2 miljoen euro in de campagne ‘Logeren in Vlaanderen Vakantieland’. Ook de logiesondernemers, in samenwerking met Horeca Vlaanderen, de Vlaamse Federatie voor Hoeve en Plattelandstoerisme en de kampeersector, dragen in belangrijke mate bij (meer dan 500.000 euro in 2015).

Professioneel gastheerschap

In 2015 is Logeren in Vlaanderen Vakantieland van plan om nog meer uit de kast te halen om de Vlaamse logiessector te ondersteunen. Met ‘het Grootste ontbijt van Vlaanderen’ wil de organisatie het professioneel gastheerschap en de kwaliteitsvolle service, die meer dan 600 logiesuitbaters in Vlaanderen elke dag bieden, onder de aandacht brengen.  Alle logies uit het aanbod van Logeren in Vlaanderen Vakantieland voldoen aan de strenge normen op vlak van comfort, hygiëne en brandveiligheid van het Vlaamse Toeristische Logiesdecreet. Gasten kunnen op beide oren slapen, want de kwaliteit is gegarandeerd.

Nieuw logiesboek 2015, nieuwe website en online boekingen

Naast het nieuwe gratis logiesboek ‘Logeren in Vlaanderen Vakantieland 2015’ en de nieuwe websitewww.logereninvlaanderenvakantieland.be met bijna 700 logeeradresjes omvat de promotiewerking verschillende mediacampagnes. De Vlaamse provincies en Logeren in Vlaanderen werken ook samen met de VRT voor de realisatie van het tv-programma Vlaanderen Vakantieland op één. Nieuw is dat je je vakantie ook online kan boeken bij Logeren in Vlaanderen Vakantieland. 2 op 3 toeristen wensen vandaag online te boeken. De organisatie investeert in 2015 extra om dit mogelijk te maken en biedt de logiessector opleidingen om op deze trend te kunnen inspelen.

Extra omzet door Vlaanderen Vakantiecheque

Je kan er ook een uniek cadeau bij geven, nl. de Vlaanderen Vakantiecheque. Dat is een cadeaubon, waarmee je terecht kan bij alle logiesuitbatingen van Logeren in Vlaanderen Vakantieland. Van januari tot september 2014 genereerde de Vlaanderen Vakantiecheque een extra omzet voor de sector van meer dan een miljoen euro.

 

Ruim 70 adverteerders uit provincie Antwerpen

74 logiesuitbaters uit de provincie Antwerpen stappen mee in de campagne van 2015. 48 partners kiezen voor een advertentie in het boek en op de website, 26 uitsluitend voor onlinepromotie. Het aantal adverteerders blijft status-quo ten opzichte van de editie 2014. Gedeputeerde voor toerisme Bruno Peeters is niet verrast: “Logeren in Vlaanderen Vakantieland staat al jaren voor een ijzersterke mix: een inspiratieboek, een website, een razend populair tv-magazine en een reeks opgemerkte promotiecampagnes. Met die uiteenlopende mediakanalen bereiken we een heel breed publiek. De campagne is en blijft een gedroomde promotie voor onze toeristische bestemmingen Kempen en Scheldeland. Een goede samenwerking met de logiessector vormt bovendien een van onze ambities in de strategische plannen van beide toeristische regio’s.”

PRAKTISCHE INFO

Meer info:

Het inspiratieboek ‘Logeren in Vlaanderen Vakantieland 2015’ ligt gratis voor je klaar in de toeristische infokantoren.

Website met boekingsmodule: www.logereninvlaanderenvakantieland.be